Cautare rapida:

Articole Online Articole Recente Propune un articol Inregistrare Autori Cauta Contact
Articole Online | Director Comunicate de presa » Comunicatii » Internet » Istoria locomotivelor pe abur din Romania - Perioada 1872-1920

Istoria locomotivelor pe abur din Romania - Perioada 1872-1920

Format PDF | Tipareste

Datorita expansiunii pe care o traia transportul de marfa si calatori pe liniile ferate romane in perioada din jurul anului 1890, in Romania s-au construit foarte multe cai ferate mai ales pentru transport de marfa, dar si pentru calatori, Romania cumparand sau fabricand propriile sale locomotive cu aburi , de altfel primele locomotive din tara noastra!! I. Perioada 1872 - 1920: Dupa scurte tratative, Uzinele "Königlich-Kaiserliche Privilegierte Österreichische Staats-Eisenbahn-Gesellschaft" (prescurtat St.E.G.) Resita, in anul 1872 au construit 16 macarale, 110 placi pentru intoarcerea locomotivelor, 18 rezervoare folosite pentru castelele de apa, 514 inimi de incrucisare pentru macaze, 793 de tampoane, table, sine de cale ferata, poduri metalice si multe altele, dandu-le in folosinta cailor ferate romane, dar si celor din tarile invecinate. In acelasi an, 1872, Uzina de la Resita, "St.E.G.", construieste prima locomotiva de pe teritoriul Romaniei, botezata "Resita 2", proiectata de directorul fabricii de locomotive "St.E.G." din Viena, John Haswell, locomotiva avand un ec arta ment de doar 948mm, fiind destinata transporturilor din incinta uzinii (imaginea de dedesubt). In 1891, in Arad se infiinteaza "Fabrica de Masini, Vagoane si Turnatorie de Fier" apartinand S.A. Johan Weitzer, fiind prima fabrica de locomotive cu abur cu ecartament normal din Transilvania (vedeti imaginea de dedesubt). De observat cele 2 vagoane tip Dimitrov. Dupa doar 5 ani de la infiintarea Fabricii de la Arad, aici se construieste prima locomotiva pe aburi seria 377, dupa proiectul seriei MAV-377, apartinand fabricii de locomotive din Budapesta, destinata trenuri lor de calatori pe toate liniile secundare (dedesubt: prima este Schita Locomotivei MAV-377, a doua este MAV-377 blindata, folosita in Primul Razboi Mondial). Intre anii 1896 si 1920, in Romania, la Uzina din Arad s-au construit 125 locomotive, dar din pacate, in prezent nu se mai pastreaza niciuna, toate fiind casate in perioada interbelica, fapt ce a dus la distrugerea unor marturii feroviare foarte valoroase pentru istoria cailor ferate romane. Dupa decaderea fabricii de la Arad, aceasta se reprofileaza doar pe constructia de vagoane, in prezent avand numele de "Astra Vagoane Calatori" Arad. Dupa infiintarea Administratiei CFR, in anul 1880, Statul Roman a fost fortat sa cumpere toate locomotivele de care avea nevoie pentru serviciul de exploatare, suma de bani cheltuita fiind una de proportii. Dupa aceste cheltuieli uriase, parcul de locomotive pe abur romanesc creste considerabil de la 193 bucati in 1882, pana la 932 bucati in anul 1916. In 1918, dupa ce parcul de locomotive pe abur al Romaniei ajunsese la peste 2500 de bucati, Statul Roman a hotarat impreuna cu Administratia CFR ca in Romania sa se construiasca 8 tipuri de locomotive romanesti dupa proiecte straine, deoarece uzura locomotivelor pe abur era ingrijoratoare iar piesele de schimb tot mai rare.




Despre autor

Ma numesc Pardau Ciprian si am doar 15 ani. Sunt prezent in lumea virtuala de aproximativ 2 ani ca reporter si blogger. In ultimul an am deszvoltat un proiect national despre lumea feroviara, pentru incurajarea populatiei de a circula cu trenul! In aceasta nisa, siteul se claseaza printre primele 10 din Romania. Am reusit sa strang in jurul meu multi oameni pasionati, care se dedica pasiunii lor, dintre care am ales 14 insi, acum acestia fac parte din echipa proiectului. Incercam sa detaliem cat mai corect si clar lumea feroviara, incercam sa readucem la ceea ce a fost CFR acum cativa ani. Tot ceea ce noi ne dorim este ca transfortul feroviar sa fie "infloritor". Cu stima, presedintele echipei TrainsPhoto Romania! (http://www.trainsphoto.blogspot.com)


Despre articol
Autor: Vizitator
Numar de vizualizari: 586
Numar de cuvinte: 451



Nota: Nu a fost notat

Comentarii

Nu exista comentarii pentru acest subiect.

Adauga un comentariu

Ne pare rau, nu aveti posibilitatea sa adaugati comentarii. Pentru a putea lasa parerea dvs. va rugam sa va autentificati.

    imotrading.to | chequedejeuner.ro